یک کلاس گروهی از اشیاء است - و در جهان نرم افزار یک الگو برای ایجاد اشیای جدید است. یک شیء نمونه ای از یک کلاس است. این تفکر دارای پیامدهای مهمی است : به عنوان یک نمونه از یک کلاس یک شیء دارای تمام خصوصیات کلاس خودش است که به آن میراث گویند.

نه تنها یک شیء می تواند از یک کلاس ارث ببرد بلکه یک کلاس از کلاس دیگری هم می تواند ارث ببرد.

ماشینهای لباسشویی - یخچالها - ماکروفرها - ماشین ظرفشویی - رادیوها - همزنها و اتوها همه و همه کلاس هستند. آنها همچنین عضوی از یک کلاس کلی تر به نام وسایل خانگی نیز هستند. میراث به همینجا ختم نمی شود. وسایل یک زیر کلاس از کلاس اقلام خانگی است. اثاثیه زیرکلاس دیگری از این اقلام است.

یکی از قدرتهای اصلی روش شیء گرایی همین مفهوم ارث بری میباشد. در صنعت نرم افزار شما کافی است تنها یک بار یک کلاس را (صفات و عملیات) تعریف کنید. حال هر کلاس جدیدی که از قبلی ارث ببرد خصوصیات و عملیات کلاس قبلی در دسترس آن خواهد بود. در واقع کلاس جدید شما نمونه ای از کلاس قبلی است با امکانات بیشتر!